Filòleg, investigador i escriptor
ESPADÀNIQUES vol agrair novament a l'autor la cessió d'un treball inèdit per a este blog.
Ara que vénen les festes de la Magdalena, volem exhumar i mostrar un text de 1915 que ofereix un quadre de costums de com eren aquells dies de festa per a la gent de Castelló i dels pobles de la rodalia, una rodalia àmplia que arribava a alguns dels pobles més amagats de la serra d’Espadà. Efectivament, l’autor ens descriu com molts pobles baixaven a la Plana, i també el panorama que es veia des de l’ermita de la Magdalena. Entre els elements del paisatge, apareix una visió de lluny de la serra d’Espadà. L’autor és el castellonenc Enric Ribés i Sangüesa (1868-1936), iniciador d’una nissaga lligada a la vida cultural i pública castellonenca, farmacèutic, músic, poeta, orador, dramaturg, polític i promotor cultural.
Nosaltres hem treballat sobre el text original,
premiat en els Jocs Florals de Lo Rat Penat de València en 1915 amb el premi
que oferia l’Ajuntament de Castelló a «la millor col·lecció de costums de
Castelló escrites en valencià del que hui es parla»; fou publicat a Castelló
l’any 1916 en la clàssica impremta d’Armengot. De l’any 2000 n’hi ha una edició
anotada i estudiada a càrrec de Josep Ripollés, del qual prenem algunes notes sobre
el contingut i el valor de l’obra. Segons ell, «Quadros de costums
castellonencs és una sèrie d’articles que ens aporten informació sobre la
vida social popular, sobre els personatges, molts d’ells prototípics, d’una
societat encara rural, de comportaments ancestrals i folklòrics, dels costums i
les celebracions religioses i civils del segle passat», molts dels quals són ja
inexistents hui en dia a causa dels canvis experimentats per la ciutat de la
Plana els darrers cinquanta anys. «El llibre es completa amb la descripció de
nombrosos personatges populars i il·lustres, amb un sens fi d’anècdotes i
reflexions al voltant de la vida i l’obra d’aquests. Il·lustren el text alguns
dibuixos del seu germà Francesc Ribés i fotografies d’alguns d’aquests personatges».
Sobre el seu estil, Ribés mateix el qualifica com
de «ploma loca» i «paraula tosca, però franca i noble, que no tartamudeja». Per
a Ripollés, la seua prosa «és plena de metàfores, comparacions, locucions i
frases fetes, refranys, equívocs, paronomàsies, al costat de referències al món
mitològic, químic i farmacèutic, mèdic i zoològic; tot mesclat amb un
llenguatge col·loquial local que produeix una barreja explosiva i altament
expressiva, un estil singular i propi, impossible d’imitar, com escrigué Carles
Llinàs a propòsit de la publicació: “mixto de Hipócrates y Quevedo, de doctor
Garrido y Baldoví”». Quasi res!
Així mateix, reproduïm alguns dels dibuixos que
apareixen en l’edició original que il·lustren esta narració, realitzats pel seu
germà Paco. D’un altre germà, Manuel, inserim un fragment d’un poema premiat a
Castelló en 1901 que tracta, curiosament, el mateix tema i es titula «¡A la Magdalena!», amb un
esment més velat al panorama que brinden les muntanyes que s’albiren des de
l’ermita:
Mirando
hacia el Mediodía
se
divisa en lontananza
la
ciudad de mis amores,
el
Castellón de mis ansias,
que
eleva entre el caserío
su
torre esbelta y gallarda,
como
índice gigantesco
que
al infinito señala,
y en
el último confín
aparecen
esfumadas
de
los apartados montes
las
siluetas violáceas.
Per a l’edició del
fragment que presentem a continuació hem introduït alguns canvis només en les
grafies, per facilitar la faena als lectors actuals i no quedar-se entrebancats
en les grafies prenormatives i en les vacil·lacions o errates d’impremta.
Mantenim els castellanismes en tots els casos. La nostra intenció és que els
lectors d’ara gaudisquen el text amb el mateix sabor que el va escriure Ribés
fa ara un segle. Bon profit!
L’anada a la Madalena
Esta costum...
és tan antiga, que a la mare de mon pare dido –el sinyo Miquel de Boira–, li oïa dir que els ribesagüelos del
seus tataragüelos ja anaven a la festa, conque... tira-li peixet a la sinyó Mariana, que aixina era el nom
d’aquella venerable anciana, que fa 40 anys que dorm en el Garroferal de Mut.
Era la vespra del tercer diumenge de Quaresma de
l’any 1876. La campana Maria va
tocar a vol quan lo sol refregava sa cara més roja que les roselles que es
veuen per damunt de les espigues del blat, o millor dit, mos fea carasses com
si fóra el cap d’un borratxo de
Velázquez, que s’assomara per detràs de les muntanyes de la Serra d’Espadà.
La campana de
l’església de la Sang contestà enseguida, fent-li el duo, a la campana Maria, i tres quarts
d’hora més lluny fea el terceret la
campaneta de l’ermita de Lledó, que està enclavada enmig les hortes.
(...)
¡A la Madalena!...
¡A
la Madalena!...
FilIs d’este poble,
des del senyor més ric hasta el més humil llaurador, com el modest menestral i
el més atrassat solero, anaven contents i entusiasmats cridant ¡a la Madalena... ¡a la Madalena!...
Allí acudien, també,
gent dels pobles de la Plana i
de la muntanya, lo mateix de Vall d’Uixó, Vilavella i Nules, que de Borriana,
Vila-real i Almassora, com de Llucena del Cid, o d’Aranda, Figueroles, la Foia,
Alcora, Costur, Useres, Onda, Ribesalbes, Artana, Betxí, Villamalur, Tales, Artesa, Vinaròs,
Benicarló, Peníscola, Alcalà de Xivert, Torreblanca, Orpesa, Benicàssim,
Cabanes, la Pobla, Vilafamés, Vall d’Alba, Borriol, Moró, etc. etc., i hasta de més lluny de la xurreria.
¡Donava gust vore la
gent per lo carrer d’Enmig, en el saquet del menjar i la boteta del vi penjada
a l’esquena i el gaiato en la mà!...
Agüeles, agüelos, dones, hòmens, xiquetes,
xiquets, tots a bandades, anaven
cap a la Madalena; uns a peu; altres a cavall d’haques, matxos i burros; però,
els més acomodats empleaven faetons, galeretes, tartanetes, cotxes-diligències,
carrets atartanats, carros en vela i sense vela, en deu o dotze asientos o
cadires d’espart, a on estaven com a
figues en cofí.
I com alguns carros i cavalleries els portaven
adornats en palmes, rams de llorer i de flors, i baladres i murta i mantes
bordades en colors i poms de madronyos o alborços d’estam, rojos, verds, grocs,
blaus i negres, i les colleres i collerons en llaços llamatius i campanillos i
cascavells, donaven a la festa un aspecte fantàstic, poètic, algo... que
recordava el salvatgisme
marroc.
Les ventes del camí,
des de la bateria del Portal de Sant
Roc hasta el pas a nivell, com desde el Portal del Toll fins a Sant
Roc de Canet, feen el seu negociet entre la gent de copeo.
El panorama
Des de la muntanya de la Madalena es domina un
paisatge molt bonico, molt hermós. La
Plana, com un paner de flors, caigut del Cel a la Terra, encaixat entre
la gran ferradura de muntanyes de la
Serra d’Espadà i el mar llatí, ¡el mar d’història i tradició gloriosa!...
A la dreta, el secà, les garroferes, ametlers,
vinyes i oliveres; a l’esquerra, les hortes, els blats, cànems, tarongerals,
les alqueries; i vora el mar, el quadro,
els arrossars, la marjaleria, el
Serrallo, el Clot del Menescal, el port en vapors,
bergantins, falutxos, barcasses i barquetes veleres; i, en l’arenosa platja, el
bosc de pins, la frondosa pinada, el nostre pinar... I, enmig d’este conjunt,
ple de vida i de colors harmonitzats per la Naturalesa, està Castelló de la
Plana, abraçat al campanar octogonal, com
per a que no es canse d’estar dret el vigilant etern i gegantí de nostres
terres i de nostres costes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Moltes gràcies pel teu comentari. Entre tots i totes hem de treballar per fer un territori millor.