Filòleg, investigador i escriptor
ESPADÀNIQUES vol agrair novament a l'autor la cessió d'un treball inèdit per a este blog.
«Han passat alguns anys des de que un matí fred –un fred que es
clavava en la carn com agulles– acompanyàrem per darrera volta a Vicent Tomàs i
Martí per entre aquelles montanyes familiars en les seues narracions i contes,
en les seues converses i en les seues invocacions de patriota».
Adolf
Pizcueta (1933)
Ho
diré una vegada més, i no serà l’última: fa anys que estic enamorat
intel·lectualment de Vicent, aquell artanenc prolífic i polifacètic que va
morir als 25 anys i ja havia deixat una obra immensa. Els valencians, però, som
de memòria curta i de vegades no tenim ni llapissera per recordar que no tot
està per fer. Capbussant-nos en el passat trobem torxes que un dia van voler
il·luminar foscors, injustícies, despertar consciències, fer que la vida dels
seus conterranis millorara, que es desferen de lligasses que els encadenaven a
un sistema corrupte regit per la por de perdre el jornal, el pa, la vida.
Vicent
Tomàs i Martí era un d’aquells jóvens. Just en acabar la carrera de Medicina a
València (1923) i d’acomplir amb beneplàcit dels pacients les primeres
destinacions provisionals de metge, va i es mor. Era l'1 de febrer de 1924. En
quatre o cinc anys havia pogut aconseguir que els valencianistes solitaris que
campaven disseminats en alguns pobles valencians s’aglutinaren i es reuniren al
voltant d’algunes publicacions periòdiques, en mítings i en quatre aplecs
anuals a la muntanyeta de Sant Antoni de Betxí (1920-1923).
La
mort li va vindre massa jove, però ja era un referent i tenia una fama
indiscutible en els cercles valencianistes. Tot havia començat cap al 1915,
quan es preparava a València per ingressar a la universitat. Allà, als 16 anys,
va entrar en contacte amb els valencianistes que comandava Eduard Martínez
Ferrando, al qual sempre va tindre com a «volgut amic i guia».
El
31 de juliol de 1915 havia tingut lloc la protesta en la gala dels Jocs Florals
de València per la intervenció d’un mantenidor forà que ni coneixia mínimament
del valencià. Allò trencava la tradició,
hi hagué una protesta al galliner del
Principal, articles de premsa i algunes detencions durant unes hores. Vicent no
hi era, però envià des d’Artana una carta de suport al grup protestatari que
s’arrecerava en el setmanari Pàtria Nova.
Uns
dies més tard datava a Artana la que és, molt probablement, la seua primera
narració: «L’abre del agüelo». La
primera part fou publicada en el número 95 d’El
Cuento del Dumenche (24-10-1915), i la segona en el número 96
(31-10-1915). Ja era tardor avançada. El director d’El Cuento era Vicent Miquel Carceller, amb qui podia tindre ja una
relació pels estudis a València o bé va anar recomanat pel seu mentor Eduard.
Siga com siga, és un detall que no ens lleva la son. El cas és que esta
senzilla narració breu, amb elements biogràfics possibles, no era coneguda fins
ara i inaugura –mentre no es demostre el contrari– la seua obra literària i
periodística en les publicacions valencianes.
I
n’hi ha més encara: deixant a part algun poema anterior, alguna crònica
excursionista, la historiografia morisca tan agradosa a la Renaixença i algun
esment de lluny de la serra d’Espadà, este text de Tomàs i Martí és el primer
document que usa la serra com a espai narratiu. És important això: per primera
vegada, la nostra serra és el marc d’una narració, un espai de ficció per a la
prosa de creació. El text no esmenta mai ni el poble ni la contrada, però s’hi
endevina; no es prodiga en detalls, però s’hi intueix... Més tard vindrien
altres contes més ben construïts amb Artana com a protagonista, que van passar
per la impremta i constitueixen, juntament amb este humil i intimista «L’abre del
agüelo», el primer corpus de narracions íntegrament espadàniques.
D’ell
va dir l’amic fidel i amb bon criteri Adolf Pizcueta, que «el seu llenguatge
enriquit pel lèxic de la part de Castelló, que hi habitava, depurat dels
barbarismes i grolleries a què està condemnat el valencià actual, apte i
flexible per a l’expressió, el col·locava entre els millors prosadors
valencians». En 1933 encara diria: «En literatura, sense dubte, des del punt de
vista del llenguatge fluid, de la construcció i de l’emoció, les seues proses
eren lo únic bo i de pervindre que es fea». Certament, és un llenguatge viu alliberat de certs
encarcaraments de l’època i sovint de la temàtica costumista tan agradosa en
aquells primers anys de recuperació. Ell, però, fa ús del costumisme com a
element per a emmarcar la narració i defuig les petrificacions folklòriques i
el tòpics, que tant criticà. Quan llegiu la narració tingueu en compte la seua
edat, el romanticisme, l’aïllament, la cerca de la solitud i de l’autenticitat,
i també les vacil·lacions ortogràfiques i idiomàtiques d’aquell jovenet artanenc
que aspirava a entrar en el circuit literari valencià –en valencià– des de
l’espai que millor coneixia: Artana i la serra d’Espadà.
Les
nostres intervencions ortogràfiques han sigut mínimes, només orientades a
facilitar la fluïdesa mental en la lectura. Espere que la gaudiu tant com jo.
Era un 27 d’agost de 1915 quan Vicent hi posava el punt final.
![]() |
Trenant espart |
L’arbre de l’agüelo
I
Era
en lo més caliu de l’estiu. Totes les vesprades, després de dinar, aguantant els
sofocants rajos del sol, anava per la polsosa carretera, apoiat en el seu
gaiatet, el tio Joan del Molí. En aquelles hores de sol ardent, el bon vell
anava a buscar la sombreta de costum a on passava les vesprades.
L’arbre
que donava asilo al tio Joan era un alcornoc majestuós que s’alçava frondós,
fea alguns segles. Pot ser que en altres temps a altres vells emparara baix la
seua verda copa.
Estava
situat a un mig quart del poble i a quaranta passes de la carretera, i, per lo
tant, es vea d’allí el trànsit de la gent.
Tots
els xiquets que anaven per la carretera passaven per l’alcornoc per a que el
tio Joan els contara cuentos de morts i de bruixes o susoïts d’altres temps.
I
quan estava a soles el vell, quan els xiquets o els amics l’olvidaven, més caritatius
els aucellets, se paraven en les branques de l’arbre per alegrar al tio Joan
amb els seus harmoniosos cants.
Com
el punt de l’alcornoc i el poblet paraven altets i entremig, com invadejable
llac, la verda horta, se veen els dos punts, i per això contemplava el vell,
front de si, les xaparres cases i l’esvelt campanar sobreeixint entre elles,
les muntanyes dels altres pobles, confundint-se en l’infinit o pareixent
negrosos núvols.
L’alcornoc
era la vida, era la distracció, era l’observatori del tio Joan, pues de baix
d’ell predia acertadament els canvis de temps, trobava en la xarra amb els
xiquets o amb els amics conhort a la seua vellea i pareixia que allí li fugien
uns anys.
Allí
aguantava la pesadés de les hores, hasta que el toc de l’Avemaria, després de
la posta del sol, amb les seues tres campanades, donava l’imperi a la foscor.
Entonces,
el vell fea un esforç i s’alçava, i apoiant-se en el gaiatet mamprenia la
tornada amb calma, a espaiet, com les hores del pesar, i adonant-se de que ja
havia passat en este món un altre dia.
La
jovenalla tornava alegre del treball. Quan passaven per la vora del tio Joan li
donaven l’adéu amb respecte.
II
Passava
jo per la carretera, i baix de l’alcornoc vaig sentir la tos, que era l’únic
senyal de vida que donava el decrèpit cos del vell.
Pugí
a l’alcornoc per a conversar amb el tio Joan de les coses passades.
Amb
veu entrecortâ i ademans tremolosos, me contava els plaers, les costums i els
tràgics drames de la seua joventut. Li caïen les llàgrimes al contar-me més de
quatre fets. ¡Pobres personatges de les històries del vell! La terra, cobrant
son tribut a la humanitat, se’ls ha endut, hui, u; demà, l’altre; despús-demà,
aquella, i així tots. Tot un temps, tota una època, per a donar lloc després
d’ensenyança a altres èpoques i temps, a noves generacions que també seran
substituïdes.
La
mort de les tradicions, de les velles costums, susoïx al mateix temps que la
mort de certs individuos, que, per cultura o incultura, eren fervents aimants
dels records dels avantpassats.
Aquell
vell, al recordar son passat, sols desitjava una cosa: anar a reunir-se amb els
seus companys baix les fredes lloses del sepulcre.
De
quant en quant, alguna falcia creuava ràpida l’espai, seguint-la el vell amb la
mirada indiferenta.
L’evocadora
parla del vell m’atraïa moltes vegades a l’alcornoc per a fer-li companyia i
enterar-me del passat, que com a ver aimant de la granor del poblet recollia
amb plaer dels seus trèmuls llavis.
III
Ja
moria l’estiu quan una vesprada vaig anar a l’alcornoc, i amb gran pesar vaig
vore que el vell no estava allí.
Vàries
vesprades més aní cap a l’alcornoc, i el vell sense anar.
Aquell
lloc que tanta melengia tenia al crepúscul, ja no tenia per a mi atractiu, pues
l’ànima d’allí no estava; fea dies que no venia a embellir el paisatge, a
robar-li algo de força i esplendor a la Naturalea.
La
família del tio Joan me digué que els canvis de temps li afectaren molt al
vell, i s’havia vist obligat a gitar-se en lo llit, a sepultar-se en les
negrures del quarto, d’a on era dudós que isquera per a tornar a l’alcornoc.
Quan preguntava per ell als seus fills, me dien que de cada dia se trobava
pitjor, i que era dudós el seu estat.
Una
vesprada entrí en el quarto a on esperava la mort el tio Joan. Gitat en lo
llit, pareixia ja més mort que viu, pues ni coneixia ni parlava, i la seua cara
era una calavera coberta de pell. Des d’entonces, ya creïa jo que l’alcornoc
quedava solitari. Que ja no aniria ningú a pendre el fresc i a sentir cantar
als pardalets.
IV
Era
ja en l’otony. Les figueres ja s’havien despampolat, i si ne quedava algú era
groc i esmortit. El vent alçava en torbellins les fulles seques.
La
gent, que mai s’alegra amb lo que té, desitjava ja l’hivern, pues ja estava
cansâ de l’estiu, volia embolicar-se amb les mantes, recollir-se enjornet i
emparar-se en les fogates, a on en les llargues vetlades eixien totes les
històries hagudes i per haver, les mentires i les veritats, les coses de profit
i gambals.
Una
vesprada vaig vore moviment en casa del tio Joan. Al mateix temps, les campanes
tocaven a mort. Des d’aquell moment ja pensí que havia mort el tio Joan. La
gent del veïnat, a la que vaig preguntar, me digueren que el vell havia anat a
donar compte a Déu.
.
. . . . . . . . .
.
. . . . . . . . .
En
lo carrer del tio Joan es veuen grupos de gent, silenciosos i vestits de negre.
Són que van a acompanyar-lo a la seua darrera estància. Dones amb mantellines
al cap ploriquen. Són moltes velles, quisà amigues de la seua jovenesa, que
senten que se’n va un company.
Ve
el Clero; els seus trists cants avisen a la família que se l’enduen per a
sempre. Ixen al balcó llançant gemecs i plors esgarrats.
La
comitiva va a espai, amb lo cap baix i entristida, per la carretera. Quatre
jóvens fornits duen al pobre vell.
El
cementeri els obri la seua ampla porta redona. Alts ciprers i negres creus es
veuen per a on se dirigix la mirada.
Com
última despedida, obrin l’ataüt. Al vore les faccions del tio Joan per última
vegada, una grossa llàgrima caigué dels meus ulls. Després, els colps de la
terra que cobrixen l’ataüt; després res; tot record del vell quedava borrat.
.
. . . . . . . . .
.
. . . . . . . . .
Quan
passe per l’alcornoc del tio Joan del Molí sempre me venen a la memòria aquell
vell i les seues històries, i alguna vegada assoma una llàgrima als meus ulls.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Moltes gràcies pel teu comentari. Entre tots i totes hem de treballar per fer un territori millor.