Amb este breu article i amb la selecció
fotogràfica que trobareu al final volem fer un homenatge a un home que va
tindre la fotografia com a principal afició del seu temps lliure. Mario
Guillamón Vidal (València, 1924-1990) és un exemple de l’excursionista que sent
la passió per deixar constància dels llocs per on passa, en uns anys en què
posseir una càmera fotogràfica era un luxe que no estava a l’abast de tots.
Gràcies a un article redactat per la historiadora Conxa Ridaura, sabem que a sa casa es va respirar sempre un ambient literari i artístic. La família mantenia relació amb el pintor Julio Peris Brell (que també va visitar la serra i la va pintar, per exemple l’ermita de Santa Cristina d’Artana), els músics José Serrano i Juan Martínez Báguena, els literats Ricard Sanmartín, Jesús Morante Borràs, Francesc Almela i Vives i Beatriu Civera, a més dels activistes valencianistes Ignasi Villalonga, Joaquim Reig i Adolf Pizcueta. Ell es va llicenciar en Dret a la Universitat de València (1948), on va conéixer els escriptors Llorenç Millo (famós pels seus llibres de viatges i de gastronomia) i el periodista i polític Vicent Ventura. Una altra relació molt important en la seua biografia és Emili Beüt i Belenguer, al qual hem dedicat ja un apunt en este blog.
La seua passió per la fotografia apareix amb força a partir de 1953, quan es casa. La quantitat aproximada de 30.000 fotografies (entre negatius i revelats) dóna una idea de la immensa labor que va realitzar Mario Guillamón entre els anys 1953-1990, quan els mitjans fotogràfics eren més limitats que els d’ara. El seu projecte personalíssim, no subjecte a cap institució, el va portar durant aquells anys a visitar i fotografiar els monuments, edificis i racons naturals de tots els pobles valencians, sense excepció. Ho feia, segurament, per una satisfacció íntima de visitar aquell territori valencià que tant s’estimava...
Per al cas dels nombrosos pobles de la serra d’Espadà, Mario Guillamón va realitzar moltíssimes visites entre els anys 1956-1987, concentrades sobretot en els 60 i 70. Un lapse tan llarg de temps dóna lloc a canvis urbanístics i en el patrimoni, a més del tipus de fotografia (paper i dimensions) i avanços tècnics, que queden de manifest en les mostres que hem pogut consultar.
Actualment, el Fons Gràfic de la Biblioteca Valenciana custodia este tresor fotogràfic tan immens i el posa a la disposició de la ciutadania. Fa uns anys el vam consultar i vam poder apreciar l’orde de treball i la meticulositat que Mario posava en este projecte global. Els seus àlbums, ben planificats, contenen a més textos acuradament mecanografiats o retallats de la premsa sobre la història, la geografia, l’estadística, la demografia i l’economia de la zona que visita.
Una bona part de les imatges ‒d'una gran importància històrica i sentimental‒ es poden consultar en miniatura des de casa en el catàleg en línia de la Biblioteca Valenciana. Vos convidem a fer-ho. Passareu unes estones meravelloses i ben productives. Punxeu en este enllaç i empleneu estos apartats:
Gràcies a un article redactat per la historiadora Conxa Ridaura, sabem que a sa casa es va respirar sempre un ambient literari i artístic. La família mantenia relació amb el pintor Julio Peris Brell (que també va visitar la serra i la va pintar, per exemple l’ermita de Santa Cristina d’Artana), els músics José Serrano i Juan Martínez Báguena, els literats Ricard Sanmartín, Jesús Morante Borràs, Francesc Almela i Vives i Beatriu Civera, a més dels activistes valencianistes Ignasi Villalonga, Joaquim Reig i Adolf Pizcueta. Ell es va llicenciar en Dret a la Universitat de València (1948), on va conéixer els escriptors Llorenç Millo (famós pels seus llibres de viatges i de gastronomia) i el periodista i polític Vicent Ventura. Una altra relació molt important en la seua biografia és Emili Beüt i Belenguer, al qual hem dedicat ja un apunt en este blog.
La seua passió per la fotografia apareix amb força a partir de 1953, quan es casa. La quantitat aproximada de 30.000 fotografies (entre negatius i revelats) dóna una idea de la immensa labor que va realitzar Mario Guillamón entre els anys 1953-1990, quan els mitjans fotogràfics eren més limitats que els d’ara. El seu projecte personalíssim, no subjecte a cap institució, el va portar durant aquells anys a visitar i fotografiar els monuments, edificis i racons naturals de tots els pobles valencians, sense excepció. Ho feia, segurament, per una satisfacció íntima de visitar aquell territori valencià que tant s’estimava...
Per al cas dels nombrosos pobles de la serra d’Espadà, Mario Guillamón va realitzar moltíssimes visites entre els anys 1956-1987, concentrades sobretot en els 60 i 70. Un lapse tan llarg de temps dóna lloc a canvis urbanístics i en el patrimoni, a més del tipus de fotografia (paper i dimensions) i avanços tècnics, que queden de manifest en les mostres que hem pogut consultar.
Actualment, el Fons Gràfic de la Biblioteca Valenciana custodia este tresor fotogràfic tan immens i el posa a la disposició de la ciutadania. Fa uns anys el vam consultar i vam poder apreciar l’orde de treball i la meticulositat que Mario posava en este projecte global. Els seus àlbums, ben planificats, contenen a més textos acuradament mecanografiats o retallats de la premsa sobre la història, la geografia, l’estadística, la demografia i l’economia de la zona que visita.
Una bona part de les imatges ‒d'una gran importància històrica i sentimental‒ es poden consultar en miniatura des de casa en el catàleg en línia de la Biblioteca Valenciana. Vos convidem a fer-ho. Passareu unes estones meravelloses i ben productives. Punxeu en este enllaç i empleneu estos apartats:
Autor: Mario Guillamón
Títol: (poseu el nom del poble tal com està en
la llista)
Ahín (1965-1978)
Alcudia de Veo (1967-1977)
Algimia de Almonacid (1960-1978)
Almedíjar (1971-1978)
Almenara (1960-1977)
Arañuel (1966-1987)
Argelita (1966-1977)
Artana (1964-1977)
Artesa (1964-1967)
Ayódar (1977)
Azuébar (1965-1978)
Castellnovo (1971-1978)
Chóvar (1965-1978)
Cirat (1961-1977)
Eslida (1964-1978)
Espadilla (1961-1977)
Fuentes de Ayódar (1977)
Higueras (1977)
Matet (1965-1978)
Montanejos (1956-1987)
Onda (1962-1981)
Pavías (1977)
Soneja (1962-1978)
Sueras (1968-1981)
Tales (1970-1977)
Toga (1961-1977)
Torralba del Pinar (1977)
Torrechiva (1961-1977)
Vall d'Uxó (1960-1977)
Vall de Almonacid (1960-1978)
Villavieja (1961-1977)
Villamalur (1977)
Alfondeguilla |
Algimia de Almonacid |
Almedíjar |
Almenara |
Arañuel |
Argelita |
Artana |
Ayódar |
Azuébar |
Benitandús |
Castellnovo |
Chóvar |
Cirat |
Eslida |
Espadilla |
Fuentes de Ayódar |
Higueras |
Matet |
Montán |
Montanejos |
Onda |
Pavías |
Soneja |
Suera |
Tales |
Toga |
Torralba del Pinar |
Torrechiva |
La Vall d'Uixó |
La Vall de Almonacid |
Veo |
La Vilavella |
Villamalur |
Xinquer |
Moltes Gracies pel record de mon pare.
ResponEliminaGràcies a tu, Mario. Ens alegra molt que t'agrade tant com a nosaltres el gran treball de ton pare.
Elimina