Exalumne de la Segona Escola de Pastors i Ramaderia Extensiva de la
Generalitat Valenciana
Dibuixos: Teresa Ribes
ESPADÀNIQUES vol agrair a l'autor la cessió d'este treball original per al nostre blog. A més, agraïm i felicitem la il·lustradora, Teresa Ribes. En esta primera entrega publiquem la part històrica, i pròximament publicarem la part relacionada amb el patrimoni ramader material d'Aín (vies, corrals...) i unes propostes de l'autor.
Les presents ratlles, demanades pels inquiets responsables del blog Espadàniques, volen ser una aproximació general al patrimoni ramader d’Aín,
entenent aquest com una riquesa econòmica, cultural, històrica, arquitectònica,
paisatgística i ecològica que és imprescindible preservar.
Així, davant de la desaparició absoluta de l’activitat ramadera local, ens
centrarem a fer una mínima relació d’aquells espais relacionats amb la
ramaderia com serien els corrals i els camins ramaders i tota la resta
d’equipaments relacionats. Com, per exemple, totes les construccions de pedra
en sec existents en els sistemes d’aprovisionament d’aigua de pluja. Amb
aquesta tècnica constructiva trobarem una gran diversitat d’edificacions, com les
clotxes naturals lleugerament adaptades humanament (els cocons), aljubs,
cisternes i pous; els reguers i sistemes de conducció d’aigua; els abeuradors;
les basses, etc. D’igual manera, en l’activitat de pasturatge trobarem la pedra
en sec en les fites que marquen els límits dels assagadors, les casetes refugi
de pastor, paridores, mallades (sesters o sestadors, pletes, redones), etc.
Però, per altra banda, també ens centrarem en les qüestions econòmiques
generades per la ramaderia, principalment les relacionades amb la hivernada
transhumant dels ramats manyos, tot ressenyant també la importància de la
ramaderia estant i domèstica en l’economia d’autoconsum local. Sense deixar de
relacionar-les igualment amb la conseqüència de l’activitat pastoril: la creació
de paisatge. Com fa la dita, els pastors no produeixen ni carn ni formatge,
produeixen paisatge.
Finalment, farem un intent de reflexió amb tot plegat per a poder aportar
algunes consideracions que podrien esdevindre útils en un futur.
Cases d'Aín, de Teresa Ribes |
La ramaderia en Aín
Tot i que no d’una manera directa, la gran majoria dels estudis sobre
l’època morisca indiquen una gran importància de l’activitat ramadera en el
territori espadànic de la Serra d’Eslida, un espai sense «creus ni campanars».
D’aquesta manera, l’espai habitat d’Aín i les alqueries del barranc també
participaven d’aquesta activitat i no només per a l’autoconsum de les
comunitats morisques locals, sinó que també participava del comerç ramader, de
la resta del mercat global de l’època. Així, alguns dels grans potentats
tractants de ramats moriscos de Betxí o Onda havien acumulat les seues riqueses
amb el comerç ramader, tant de bestiar major (matxos d’arada, vaques i ases)
com menor (cabres i ovelles). Aquests traginers recorrien la serra buscant relacions
comercials a les diferents poblacions i posar el material en el mercat global
valencià: força, carn, pell, llana, etc.
D’igual manera, també en la mateixa època es realitzaven moviments de
ramats en transhumància «curta» per la serra i entre aquesta i la Plana. Alguns
propietaris de ramats forans també recorrien els camins ramaders serrans per
tal de fer arribar els animals a les diferents fires medievals que es
realitzaven al litoral cristianitzat.
Model de casa morisca |
La transhumància
El moviment ramader estacional que busca bones pastures ha estat present en
la serra d’Espadà des de fa segles, pel que sembla intensificat per l’ocupació
cristiana del territori en el segle XVII. Aquesta important activitat
transhumant ha estat protagonitzada principalment per les diferents cabanes
ramaderes de la província de Terol en època d’hivernada, tot cercant les zones
planes o muntanyenques del litoral. Així, aquestes raberes abandonaven les
zones altes per a iniciar un recorregut transversal que les duria en sis o set
jornades fins a la serra d’Espadà, arribant a l’extrem al voltant del dia de
Tots Sants, 1 de novembre. El camí de tornada es realitzava al voltant dels
darrers dies de maig o a primeries de juny.
Els pastors transhumants obtenien les zones de pastura en subhasta pública.
El terme pasturable es dividia en quatre parts, els Quarts, amb un preu inicial
diferent segons la capacitat ramadera de cadascun d’ells. Aquesta subhasta es
realitzava al mes de juny, de tal manera que els pastors ja tenien adjudicat el
quart per a la hivernada següent. Cal dir que fins a ben entrat el segle XX
aquesta aportació en metàl·lic era dels pocs fons comuns disponibles als
municipis, que servien per al manteniment de les infraestructures ramaderes i
per al funcionament municipal.
En l’ocàs d’aquesta activitat local a finals dels anys noranta del
proppassat segle, a Aín s’assignaven tots el quarts a un únic pastor, segons
les investigacions publicades pel professor Pablo Vidal, basades aquestes en la
informació municipal i l’entrevista oral realitzada al Tio Milio, Emilio Tomàs.
Segons aquest testimoni, l’arribada del pastor era esperada i desitjada cada
any, mentre algun pastor templat era degudament «turmentat» per les xiques
joves del poble. Aquest, a banda de pagar els drets d’herbatge, també arrendava
una vivenda a la localitat, el fem dels corrals era perseguit pels agricultors
i, comunitàriament, s’esperava també la participació d’aquest en algunes de les
celebracions locals com, per exemple, amb el regal d’un corder per al poble al
final de la hivernada. D’altra banda, també existia el costum de regalar-li
algun litre d’oli. En definitiva, generalment, els pastors transhumants gaudien
d’un nivell de vida acceptable i de reconeixement social i dignitat
professional.
També era comú que el propietari del corral aportara la palla de blat per
tal de proporcionar un bon jaç a l’estable i un bon compostatge de fem. Als
llocs on no hi havia cultius de cereals s’utilitzava la palla de fenàs, planta
de la família de les gramínies abundant a la serra. D’altra banda, també el
propietari aportava algun complement nutritiu utilitzat en l’estabulació quan
les condicions climàtiques no permetien la pastura, normalment garrofa o restes
agrícoles.
Un ramat xurro al pas per Eslida (1966) |
Si fem una ullada als pobles veïns, a Artana, un quart era destinat als
propietaris de les carnisseries locals, mentre que els altres es subhastaven
als pastors manyos. A partir de 1990 només hivernava un pastor de Mosquerola
fins al 2013, any que es va jubilar i casar. A Eslida, la fi de la transhumància
va ser més dramàtica segons el professor Pablo Vidal: ja el 1969, els veïns
d’Eslida van demanar que no es subhastaren els quarts, adduint la quantitat de
maleses ocasionades per les ovelles en terres de cultiu i que havien estat
massivament denunciades. En aquesta ocasió, les autoritats provincials no en
feren cas, argumentant l’existència de 1.000 hectàrees de pastura al seu terme,
amb una capacitat ramadera suficient per al manteniment de 1.000 ovelles. Pel
que sembla, la desconfiança no desaparegué i el conflicte continuà durant la
dècada següent fins al 1978. En la subhasta d’eixe any a la Cambra Agrària
Local acudiren els pastors manyos i gran quantitat d’agricultors locals.
Aquests darrers amenaçaren de presentar una gran quantitat de denúncies i,
finalment, obligaren que la subhasta quedara deserta.
Amb la desaparició de l’activitat de pasturatge de la transhumància, el
paisatge evolucionava cap al que avui ens podem trobar, bàsicament, degut a la
pèrdua de les funcions dels camins i terres d’herbatge com a connectors
ecològics. D’altra banda, l’agricultura es simplificava amb la implantació
definitiva dels adobs i herbicides químics.
Les pastures del comú
Segons van definir per al territori valencià els erudits Arcadi Garcia i
Germà Colon, en la reedició dels Furs valencians, el bovalar era la
«partida, vedat o devesa del terme d’una vila o un lloc generalment al secà,
degudament delimitada i amollonada i reservada al pasturatge de les bèsties
d’arada, a la dula i als bestiars dels carnissers de la vila o el lloc».
Efectivament, des de la rabera comuna de les «cabres de l’Aljama» musulmana
fins a la regulació cristiana dels bovalars, trobem l’existència d’un espai de
pasturatge comunal, normalment reservat al maneig de la ramaderia local. Molts
d’aquests espais continuaren així fins que una part es privatitzava a partir de
la implantació del règim liberal durant la segona meitat del segle XIX. A
nivell local, pel que sembla, es redueix l’espai pasturable del bovalar amb
l’expansió de la vinya en les parts altes durant les darreries d’aquest segle i
l’augment de les replantacions de sureres a les parts baixes a principis del
següent.
Pel que fa a la dula, es tractava d’un ramat de cabres comunitari la
majoria propietat d’un pastor, el duler. Segons la descripció que en fa Josep
Herrero, tots els dies aquest treia el seu modestíssim ramat i passava pels
diferents carrers, on cada propietari soltava el seu animal i s’incorporaven a
la dula. Després d’acabat el pasturatge de proximitat, el pastor feia el camí
de tornada pels carrers on cada cabra es dirigia sola a casa seua. El
propietari de la cabra es beneficiava de la llet i d’algun cabrit, i el duler
les alimentava i mantenia el mascle a canvi d’una xicoteta remuneració mensual.
Tot aquest servei de pastura col·lectiu ha quedat retratat en algunes de les
obres del pintor artanenc J. M. Catret.
La dula d'Artana, peer J, M. Catret |
Pel que sembla, a la dècada 1960 del passat segle en desaparegueren les
raberes locals de cabres i ovelles d’Aín i només en quedaren les domèstiques i
les estacionals de la transhumància. La gran majoria dels corrals del terme
s’abandonaren i només quedaren en marxa les granges de conills. Encara
s’utilitzarien alguns d’ells, però per a tasques exclusivament agrícoles.
D’altra banda, els carnissers locals pasturaven alguna de les cabres que eren
incorporades a la carnisseria durant el temps que les mantenien fins al moment
de sacrificar-les. Alguns d’aquests animals els eren venuts per veïns del
poble, normalment estaven tancats en corrals als baixos o annexos de les
vivendes. En aquests era també comú guardar algun bestiar d’arada com els
matxos, o un ase, així com gallines, conills o alguna cabra o xotet.
Precisament, les dones vesprejaven per vora el barranc, cadascuna amb les seues
cabres. Les cabres riberejaven així amb aportacions fresques i nutritives de
tot tipus de pastura vegetativa. A més, segons com i en èpoques determinades
aquestes també rostollaven i bancalejaven a les finques del secà. Aquesta
estampa va quedar immortalitzada pel pintor paisatgístic Francisco Gimeno Barón
en la seua obra titulada Corrals (1963). El mateix artista, estiuejador
a Aín molts anys, en realitzaria més obres amb el corrals del Barranc com a
protagonistes, incorporant al paisatge algunes persones fent tasques agrícoles,
passejant les cabres o criatures divertint-se. En definitiva, els espais
propers eren lloc comú de dones assolellant-se, cabres pasturant i criatures
inventant jocs.
Continuarà...
Corrals (1963), de Gimeno Barón. A l'esquerra es veuen les cabretes negres. Col·lecció del Casino Antic de Castelló |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Moltes gràcies pel teu comentari. Entre tots i totes hem de treballar per fer un territori millor.