per Juanma García
Arquitecte tècnic
Twitter: @txuanma
ESPADÀNIQUES vol agrair a l'autor la cessió d'este treball. Podeu fer arribar comentaris a l'autor: atjuanma_garcia@hotmail.com
Twitter: @txuanma
ESPADÀNIQUES vol agrair a l'autor la cessió d'este treball. Podeu fer arribar comentaris a l'autor: atjuanma_garcia@hotmail.com
Vaja per davant el meu agraïment per a tots aquells que,
cadascú de la seua manera particular, col·laboren en la conservació i difusió d’aquest
el nostre tan volgut entorn natural com és la serra d’Espadà, la qual a més de posseir
una flora i fauna autòctones per tots conegudes, també allotja grans empremtes
de totes les cultures que han esdevingut importants al nostre territori.
Com a arquitecte tècnic, sempre he estat interessat pel
món de l’arquitectura tradicional, les rehabilitacions i tot el que té relació
amb l’hàbitat al món rural, encara que em queda molt de camí per recórrer a l’hora
de considerar-me un expert en la matèria. Hi ha gent ahí fora que, tot i no
tindre estudis, ens poden donar lliçons a tots els diplomats i llicenciats,
inclús doctorats, de com es construeix i es projecta a la serra. No vull que
aquest apunt es prenga com un dictamen professional, sinó crear un espai de debat
que done pas a la intervenció de gent realment experimentada, amb més
quilòmetres recorreguts i més hores d’observació de les que fins ara jo puga
presumir. Tot per poder crear un fons documental, inclús per a la seua difusió,
en el qual poder-nos recolzar tots els professionals que veiem en la
rehabilitació de l’hàbitat rural una gran opció per al nostre futur.
En la meua humil aportació voldria centrar l’atenció en l’arquitectura
dels nostres pobles. Al nostre voltant podem observar vestigis de diferents
civilitzacions, tant en les estructures defensives, com en l’urbanisme i en les
vivendes, que serà el nucli central sobre el qual tractaré.
Encara que els àrabs, com a societat totalment sedentària,
ja van definir els seus espais de vida, escàs és el romanent de la seua
arquitectura vernàcula, ja que les seues estructures van ser reutilitzades per
les civilitzacions posteriors i els espais redefinits per a allotjar uns altres
costums i estil de vida per tractar-se de cultures totalment diferents. Però,
van deixar una de les empremtes més simbòliques i que a posteriori més influiria en les característiques de gran part de
les vivendes de la serra: l’urbanisme.
L’urbanisme d’aquella època es caracteritzava per l’adaptació
dels espais a l’orografia, tenint en compte que la disposició del poblat solia
estar en una de les vessants de la muntanya on s’assentava el castell. Açò
donava pas a una xarxa de carrerons amb una linealitat totalment irregular, de
la mateixa manera que la planimetria. Tota aquesta disposició irregular dels
vials i dels espais públics donava pas a una definició també irregular de les
vivendes, la qual s’ha mantingut fins als nostres dies als nuclis antics de les
nostres poblacions, amb casos molt significatius com els d’Aín i Eslida o la
zona pròxima al Castellet del Piló a Alfondeguilla.
Aquestes primeres vivendes, molt a sovint utilitzant les
estructures àrabs, són les més antigues que han perdurat fins als nostres dies.
Les característiques més bàsiques eren les següents:
Cimentació: en ser de
poca altura, se solien utilitzar murs de maçoneria ordinària travada amb morter
de calç viva i àrid tret de les zones d’al·luvions, de gran inèrcia
(aproximadament d’uns cinquanta centímetres d’amplària) directament sobre el
terreny, cuidant de deixar les pedres de major tamany i de forma més regular
per als primers centímetres.
Estructura: tipologia
estructural molt bàsica, amb un sistema biempotrat (entre ambdós murs de maçoneria
ordinària) de biguetes de fusta i entrebigat de pedra plana travada amb morter
fi de calç o algeps, utilitzant una cimbra de fusta fins a la seua total
consolidació.
Coberta: inclinada
de biguetes de fusta, a una o dues aigües. En aquest cas, l’entrebigat se solia
resoldre amb canyís sobre el qual es disposava una capa de morter de calç per a
deixar una superfície regular a l’hora de col·locar les teules ceràmiques.
Aquest tipus de vivendes es poden considerar com a
referents dins del que es pot anomenar arquitectura vernàcula, a la qual
el prestigiós arquitecte Frank Lloyd Wright definia com «edificacions que creixien en resposta a necessitats reals, ajustades a
l’entorn per persones que coneixien millor que ningú el que hi encaixava»,
és a dir, a més de ser una resposta a la necessitat d’habitar, aquestes
vivendes estan totalment adaptades al medi, realitzades per mà d’obra
autòctona, amb sistemes constructius heretats ancestralment i utilitzant
materials locals. Estem davant d’un tipus d’arquitectura totalment ecològica,
ja que els materials, en acomplir el seu cicle de vida, no comporten cap risc
ecològic per a l’entorn.
Al llarg del temps, aquesta tipologia de vivenda ha
sofert diverses modificacions. Els pobles creixien en superfície i ja no es
limitaven només a ocupar la vessant de la muntanya, sinó que ja ocupaven les
zones més planes del terme. Amb aquesta modificació s’introdueix als pobles de
la serra un urbanisme un poc més regular en totes les dimensions, que dóna pas
a una vivenda de tipologia més regular també, en molts casos rectangular o trapezoïdal,
encara que el sistema estructural pareix mantindre’s fins a l’aparició de nous
elements estructurals:
Pilar
mestre: pilar disposat al terç central de l’ample de la vivenda
com a resposta a llums de grans dimensions que no es podien absorbir amb l’estructura
de fusta per la necessitat d’elements de gran inèrcia difícils de trobar en l’entorn
més pròxim.
Murs de
càrrega: murs de maçoneria ordinària com els utilitzats a les
façanes de l’edifici, usualment de menor inèrcia ja que la càrrega suportada
era menor. Amb la disposició d’aquest element es presentava el problema de connectar
els diversos espais dins de la vivenda. Se solia solucionar obrint un espai sota
un dintell de biguetes de fusta que servia per a descarregar sobre els laterals
de l’espai, o bé crear un arc de descàrrega, per això és prou comú trobar arcades
a l’interior de les vivendes del nostre entorn.
També han variat amb la introducció de nous materials de
forma cronològica seguint l’evolució social cap a un món més industrialitzat.
Aquest és un aspecte al qual cap societat ha pogut ser immune. L’evolució és
necessària, sempre que vaja de la mà de l’aspecte ecològic i social. Primer amb
la introducció del maó i/o rajola: encara que el Llevant valencià va ser pioner
en la utilització d’aquest material en l’àmbit europeu (agricultors del
Neolític preceràmic, 9500 aC), als pobles de la serra sempre s’havia estat del
costat d’utilitzar elements totalment autòctons, és a dir, pedra, fusta, calç,
canyís i pocs més. I més endavant, amb la introducció de tots els elements
derivats del ferro amb l’entrada de la Revolució Industrial, la qual va omplir tota
la serra de nous elements de manufactura més complicada, com és per exemple, la
forja.
Després de tot aquest procés evolutiu, en la meua opinió,
arribem al model de vivenda típic de la serra d’Espadà, amb les següents
característiques:
Cimentació: es passa
de cimentar directament sobre el terreny a intentar crear una cimentació
correguda sota mur, ja que parlem de vivendes que passen de les dues plantes,
per la qual cosa la càrrega que es transmet al terreny és ja d’una magnitud
important i necessitem crear un bulb de pressió per a no fracturar-lo. Hem de
pensar que en aquella època no es tenien coneixements tècnics sobre el terreny on
s’assentaven les vivendes i tot era basat en l’experiència.
Estructura: biempotrada
en cas de llums inferiors als cinc metres i amb pilar mestre o mur de càrrega
per a minorar les llums. Sempre s’utilitzarà bigueta de fusta o, en casos de
vivendes més avançades en el temps, podem trobar alguns forjats resolts amb bigueta
ceràmica amb vareta d’acer trefilat per a absorbir els esforços de flexotensió
a què s’havia de sotmetre aquest element horitzontal.
Els murs resistents continuaran sent de maçoneria
ordinària travats amb morter de calç utilitzant maons regulars per a les zones
en contacte amb la cimentació, punts singulars com canvis de superfície i
creació d’espais en façanes, encara que per a aquests últims també s’utilitza
generalment el maó, igual que per a la regularització i linealitat a l’hora de
l’execució dels murs de tancament.
Coberta: la
coberta seguirà sense tindre molts canvis, ja que no és fins a l’entrada d’elements
impermeabilitzants i aïllants que no s’adopten altres tipologies constructives
a l’hora de realitzar-la.
Particions: envà de maó
massís travat amb morter de calç i lluït amb el mateix morter, però utilitzant
un àrid un poc més fi o, inclús en els casos en què es presentara la
possibilitat, utilitzar el morter de guix, que tot i estar lluny de les actuals
lluïdes de guix, ja es presentava com el material a utilitzar a posteriori.
Paviment: plaqueta
ceràmica de superfície quadrada, de disseny senzill i disposada en tots aquells
espais habitables de la vivenda.
Aquest m’agradaria que se contemplara com un model, un
referent, a l’hora d’iniciar la rehabilitació dels edificis a l’interior de la
serra. Clar està que hi ha material innovadors i tècniques constructives d’avantguarda,
però no els mirem com a substitutius d’allò explicat anteriorment, sinó com a
complementaris que ajuden a solucionar la gran quantitat de patologies presents
en els nostres espais i a reduir els costos tant econòmics com temporals dels
treballs.
Però, el més difícil és trobar l’equilibri. Per exemple,
el formigó estructural és un element totalment indispensable en la construcció
de hui en dia en tots els àmbits, però no podem anar fins a l’extrem de crear
estructures totalment monolítiques en què les senyes d’identitat de la serra
brillen per la seua absència. Sé que molts arquitectes no estaran d’acord i
buscaran la forma d’integrar edificis modernistes dins d’entorns rurals com a símptoma
d’evolució, però el que tracte de dir és que per damunt de la modernització i l’estètica,
haurien d’estar els aspectes que han fet de l’arquitectura tradicional una
arquitectura tan estimada. És una qüestió de balanç i de dedicar un poc més de
temps en la fase de disseny del projecte, per tal d’aconseguir una vivenda
totalment adaptada als temps moderns però que ens puga transmetre tradició quan
la contemplem i quan ens hi allotgem.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Moltes gràcies pel teu comentari. Entre tots i totes hem de treballar per fer un territori millor.