«Segur que algú reconeix aquestes persones. Em
sabríeu dir qui són?», pregunta la guia turística del SOM (Suera, Obert Museu)
mentre ensenya una imatge dels personatges de L’Alqueria Blanca. Poques vegades
no li han sabut respondre. Però, què pot relacionar la sèrie de Canal 9 i
À Punt amb aquest municipi de la Plana Baixa?
Durant una de les primeres temporades es troba
aigua al terreny que enfronta a dos famílies, els Pedreguer i els Falcó, i la
producció de la sèrie buscava una maquinària antiga per poder introduir en la
trama una planta embotelladora. Pascual Ballester, el propietari aleshores de
la fàbrica, que abans havia pertangut a la família Martí, els va oferir
màquines, caixes i botelles. El seu desig era que utilitzaren La flor de
Espadán, però no va ser possible, ja que feia referència a una comarca en
concret. Aleshores, va ser Ricsana, una de les marques que
comercialitzaven pel Palància.
La Flor de Espadán va ser
l’última empresa del sector a tancar. Una indústria, la de les llimonades,
que va arribar a tindre 90 fàbriques a la província de Castelló. El declivi
d’aquest sector va vindre propiciat per la forta competència de les grans
companyies, mentre la factoria de Suera va mantindre fins al final dels seus
dies el sistema artesanal de botella per botella i un model ecològic gràcies al
retorn dels envasos per ser reutilitzats.
No és aquest l’únic sector que ha viscut a Suera
ni l’únic que es recorda en el projecte SOM, herència i evolució directa de la
mostra Suera: vespra de Reis, un poble al carrer que se celebra fa 25
anys com a homenatge a les tradicions i costums passats, entre els quals hi ha
molts oficis i negocis de l’antigor.
L’oli va ser una altra producció molt
important a Suera, ja que hi va haver fins a tretze molins. En l’actualitat
només continua en funcionament un d’ells. I és que el cultiu d’olivars ha sigut
una branca essencial de l’agricultura de Suera i cada any, en arribar l’octubre,
s’inicia la collita de l’oliva, que la majoria destinaran a fer oli. Per
recordar la rellevància d’aquests espais de producció d’oli, especialment per
al consum particular, una de les parades essencials de les visites al SOM és el
molí del tio Ernesto, on qui el visite trobarà el regló, els espartims, les
premses i tot allò que es necessitava per la producció d’oli d’oliva.
També de la gastronomia tradicional es va fer indústria:
Suera va acollir dos fàbriques de fer panfigos, una d’elles del veí
Joaquín Porcar. Alguns d’aquests negocis queden ja molt lluny de l’actualitat,
però d’altres continuen ben presents amb el seu relleu generacional com la
carnisseria de Modesta, la panaderia de Felipo o la tenda de Virgínia. No per
res, Suera és un poble conegut pel seu caràcter productiu i orgullós de les seues
arrels.
Apreciar i posar en valor d’on venim és un treball
indispensable per a l’autoconeixement, i d’això aquest poble, que és una
frontera lingüística, en sap molt però no és l’únic de la serra d’Espadà que
s’estima l’origen i la història pròpia. El Museu Etnològic de Tales és un altre
gran exemple d’honra i preservació de la memòria històrica i col·lectiva.
Per sort, aquesta pràctica s’està estenent a la major part dels pobles, però en alguns casos, per desgràcia, han fet tard a registrar esdeveniments i capítols importants. No deixem que el temps siga l’oblit!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Moltes gràcies pel teu comentari. Entre tots i totes hem de treballar per fer un territori millor.