per Lucía Álvarez Alfonso
Professora de Filosofia de la Plana BaixaESPADÀNIQUES vol agrair a l'autora la redacció d'este treball original per al blog. Ací tens ta casa, Lucía!
En
aquest estiu atípic a causa de la pandèmia mundial del coronavirus, els viatges
han disminuït. Des de fa un parell de dècades, sembla que és una mostra d’estatus
social mostrar com de lluny pots pagar-te unes vacances. Enguany està sent
excepcional en molts aspectes, però es podria dir que açò també serveix d’oportunitat
per a (re)conéixer i apreciar l’entorn natural més immediat. Són escassos els
racons dels rius Millars, Veo o Villahermosa on no hi ha ningú gaudint de la
frescor i suavitat de les seues aigües. Cada dia d’aquest estiu especial hi ha
banyistes de totes les edats en tots els pobles que conformen la privilegiada
serra castellonenca i voltants, fet que contrasta amb les seues ermes tardors i
més que ensopits hiverns.
Fanzara |
No
pot dir-se que no es dona un fort component de classe en els qui habiten
aquestes terres encara que siga temporalment. La majoria conserven la casa d’alguns
avantpassats a la qual recórrer en vacances low-cost o venen de càmping.
Sovint, vindre a passar l’estiu a l’interior de Castelló no és la primera
opció, sinó el consol que queda quan no arriben els diners per a desplaçar-se a
la platja més llunyana que puguem somiar. Per descomptat, no és res nou ni
producte de la idiosincràsia d’ací que la pròpia terra patisca una enorme
desvaloració. En moltes altres comarques, regions o països veiem que s’admiren
moltes coses alienes mentre s’avorreix i es desprestigia allò autòcton. Els
paisatges de fora, el menjar de fora, els negocis de fora, les vides dels famosos,
els gratacels de NYC, el trànsit de les ciutats amb centenars de milers d’habitants:
tot això sembla més atractiu per a molts que rondar a l’ombra dels nostres pins
o delectar-se amb el vol hipnòtic de les libèl·lules, encara que no sé per què.
Lludient |
Això passa molt especialment a la "Espanya buidada" i, així mateix, les comarques (l’Alt Palància, l’Alt Millars i la Plana Baixa) que conformen la serra d’Espadà estan preocupantment buidades quasi tot l’any. Igualment passa en tots els pobles de la Mancomunitat Espadà-Millars, en general. Ara bé, són molts els factors que han condicionat la progressiva pèrdua de població i activitat d’aquestes muntanyes. Les necessitats i activitats econòmiques actuals ja no són com les de fa un segle, però la indiferència d’administracions i institucions tampoc pot obviar-se. Molts pobles han mort perquè els han deixat morir. Desapareguts els humans, només trenca el silenci el soroll d’algun animal de tant en tant.
Les Fonts d'Aiòder |
Ara
bé, que per on passen els de la nostra espècie vaja quedant el rastre de la immundícia
i la brutícia, tanmateix, hauria de portar-nos a reflexionar seriosament. Què estem
aportant nosaltres a una terra que tant ens aporta des de fa milers d’anys?
Vull pensar que els individus del segle XXI podem aportar més que plàstics,
burilles i llandes, o, més conjunturalment, mascaretes; en una paraula: fem.
Aquesta qüestió no és un simple problema de comportaments individuals aïllats i
menyspreables, sinó que embrutar i contaminar el nostre medi ambient ens afecta
a tots els éssers vius (incloent fauna i flora, òbviament) i per tant es tracta
d’un assumpte d’interés col·lectiu de primer ordre del que és urgent i necessari
prendre consciència i educar en conseqüència.
Pot ser fins i tot que la diversa fauna de la nostra serra no haja desaparegut precisament perquè la major part dels habitants humans van haver de traslladar-se a les ciutats fa unes quantes dècades, deixant porcs senglars, raboses, ocells i fardatxos senyorejar per on volen i quan volen. Mentrestant, en les poblacions més grans a què masses de gent es veuen obligades a anar, principalment, es busquen altres ocupacions no vinculades a la terra, ja diferents de les dels seus ancestres. És molt possible que açò tinga alguna cosa a veure amb el desarrelament imperant i, com s’assenyalava adés, amb la desvaloració d’allò propi en benefici de l’alié i llunyà. Arriba un punt en què és tan indiferent allò autòcton que inclús provocaria indiferència la seua desaparició de soca-rel. Tant se val si mengem taronges, tomaques i cebes valencianes, americanes o africanes: com si fos tot el mateix i, a més a més, si a la tenda són més barats els productes de l’altra banda del món ens estalviem també el procés de treballar la terra. Tenim, però, un oli d’oliva, cireres, mel de romer i molts altres productes autòctons que són d’altíssima qualitat. Si no aprenem a valorar-ho, potser ho perdrem i ja ningú en el futur coneixerà allò característic d’aquest parc natural.
Etimològicament,
cultura prové de l’arrel llatina colere (‘cultivar’, ‘habitar’...).
La cultura apel·la a la producció, al cultiu de la terra, al control del desenvolupament
natural. Aquest sentit originari materialista posteriorment va substituir-se
per un altre més idealista: cultura ja no seria tant cultivar la terra
com cultivar l’esperit. És evident que, en qualsevol cas, ací cada vegada més
cultura, autèntica riquesa heretada, va desapareixent. Però la nostra llum i
els pètals rosats dels baladres han inspirat músics, poetes i pintors, i en
sentit literal i metafòric, malgrat tot, encara ens il·luminen a tots.
Cirat |
Tant
viatjant com veient documentals podem comprovar com a França i Itàlia hi ha mesures
de protecció cap als cultius i productes locals, així com també un respecte pel
patrimoni cultural que ací no ha tingut gaire ressò. De vegades sembla que s’ha
entés més a Estellés i el seu "no ser res si no s’és poble" fora de
la terra del poeta que no pas per ací. No obstant això, tampoc podem obviar que
la majoria dels discursos que defensen allò local o nacional per damunt de tot
són habitualment xenòfobs o etnicistes i també cauen fàcilment en el xovinisme.
Els estrangers venen a robar les nostres coses, que són molt millors que les
seues i a les quals no tenen dret, perquè els nadius tenim prioritat. Aquestes
idees ens porten a concebre el territori com a propietat privada dels nascuts
ací i propicien paral·lelismes absurds entre les fronteres imposades per un
Estat i un habitatge particular. De totes maneres, però, la terra sempre és de
qui la treballa i mai de qui l’embruta o maltracta. El nostre territori està
regat de sang i suor de molt diverses procedències i tant de dret tenim a estar
ací els uns com els altres. Respectar la vida –pròpia, aliena i de l’entorn– és
el que més importa, perquè si algun dia (que mai hem de permetre que arribe) es
perdera tota o bona part de la vida de la serra d’Espadà, no seria una tragèdia
només per a alguns valencians, sinó per a tothom. Tenim prop d’on vivim
vertaderes joies naturals que no sols són un plaer per als nostres sentits i
gaudis estètics, sinó que contribueixen de manera fonamental al sosteniment de
la vida en el seu sentit més ampli. No crec que mai aprendrem a respirar
plàstic o formigó, ni l’oxigen ni l’aigua neta que necessita tot ésser viu es
produirà gràcies als cotxes o telèfons intel·ligents.
En resum: posem la vida al centre, valorem la cultura, defensem el territori, respectem el patrimoni, cuidem la naturalesa. Sempre i a tot arreu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Moltes gràcies pel teu comentari. Entre tots i totes hem de treballar per fer un territori millor.